Over ons

In de zomer van 2020 hebben Paulien en Eric een boek uitgebracht over hun werk. Het prachtig vormgegeven boek zou er niet zijn zonder Roel Vaessen, grafisch ontwerper, compagnon en vooral vriend.

Senior conservator Mienke Simon Thomas van Museum Boijmans Van Beuningen schreef een voorwoord, een portret over het werk van Eric Sloot en Paulien Berendsen:

Dit kloeke jubileumboek presenteert een vrolijke optocht van alle ontwerpen die Paulien Berendsen en Eric Sloot de afgelopen vijfentwintig jaar maakten en nog steeds maken. Al bladerend trekken de producten in een feestelijke parade aan ons voorbij. Een bonte stoet van stoelen, tafels, banken, kasten, tentoonstellingsinrichtingen en scheidingswanden, afgewisseld door een sjoelbak, een kandelaar, twee lichtpalen en een vaas. Uitgevoerd in alle mogelijk houtsoorten, in aluminium, staal en ijzer, kunststof, aardewerk en steen; in bijna alle kleuren van de regenboog .

Bij iets beter kijken blijft de parade weliswaar vrolijk en bont, maar misschien toch wat minder divers dan op het eerste gezicht. De deelnemers aan de optocht vertonen namelijk wel degelijk duidelijke overeenkomsten: ze zijn op z’n minst verwant aan elkaar. Dat is natuurlijk niet vreemd, want ze komen allemaal uit de koker van Paulien en Eric. Maar er zijn ook deelnemers - producten - te onderscheiden die onderling nog hechter bij elkaar lijken te horen. Die hebben bijvoorbeeld heel uitgesproken, vergelijkbare vormen, een zelfde karakteristiek constructief detail, zijn van hetzelfde materiaal gemaakt of vertonen op nog weer een andere manier variaties op een thema.
De oer-stoel Tom is hiervan het beste voorbeeld. Van het eerste model zijn later niet alleen variaties gemaakt in andere houtsoorten, er is in de loop der jaren zelfs een hele familie omheen gecreëerd, met een lage stoel, een hoge stoel, een bibliotheektrap en een tafeltje. In de staart van de parade treffen we zelfs opnieuw verre verwanten van Tom aan.
Een minstens even goed voorbeeld van zo’n duidelijk verwante reeks ontwerpen vormt de aanloop naar het mede door Eric en Paulien ontwikkelde IXXI systeem, met recht gepresenteerd op een van de meest indrukwekkende praalwagens van de optocht. We zien hoe dit ijzersterke idee voor een flexibele wand van losse, met plastic kruisjes aan elkaar bevestigde kunststof plaatjes, in 2008 begon met een gordijn van losse, aan elkaar verbonden ansichtkaarten voor het Brabanthuis en van daar, in slechts enkele tussenstappen, naar het gouden IXXI idee voerde. Een ander heel eigenzinnig groepje verwante deelnemers aan de optocht zijn de boekenkasten met planken waar de boeken uitsluitend plat op kunnen liggen. Ook op dit idee is door de jaren heen gevarieerd. Een laatste voorbeeld van een vruchtbaar idee zijn de “zwevende” vitrines, die Eric en Paulien voor hun tentoonstellingsontwerpen ontwikkelde: ook dit concept keert in enkele variaties in de optocht terug.

Steeds weer blijken de eigen ontwerpen een inspiratiebron voor nieuwe ontwerpen. Waarmee niet gezegd is dat Eric en Paulien nooit kijken naar wat er om hen heen en door anderen gemaakt wordt. De interieurproducten van Eric en Paulien zijn in alle opzichten typisch Nederlandse ontwerpen uit de jaren 1995 tot 2010. Ze zijn eenvoudig, functioneel en mooi; ze passen in het leven van moderne, bewust levende mensen. Met bovendien al in een vroeg stadium aandacht voor duurzaamheid.
De karakteristieke kenmerken van “Dutch Design”, de Nederlandse vormgeving die in de jaren 90 van de vorige eeuw internationaal furore maakte - conceptueel, kritisch en licht ironisch - zien we vooral terug in de tentoonstellingsontwerpen. Hieraan ligt meestal één, uitgesproken, krachtig en humoristisch idee ten grondslag. In puur artistiek opzicht zijn dit wellicht hun beste ontwerpen. Maar het pleit voor Eric en Paulien dat zij bij hun meubelontwerpen toch voorrang hebben gegeven aan aantrekkelijkheid, functionaliteit, betaalbaarheid en duurzaamheid. Een tentoonstelling wordt na enkele weken weer afgebroken: een meubel moet enkele decennia mee gaan. Eric en Paulien zijn daarom misschien geen wereldberoemde Star ontwerpers, maar wel hele goede, constante, betrouwbare, veelzijdige en originele ontwerpers. En meestal heb je daar eigenlijk veel meer aan.

Voor jonge mensen met de ambitie om ontwerper te worden is het werk van Eric en Paulien een voorbeeld. Het presenteert een realistisch beeld van wat zij van een loopbaan in de vormgeving kunnen verwachten. Het laat de breedte van het veld zien waarop ontwerpers zich moeten kunnen bewegen en toont hoeveel vreugde en bevrediging zij uit hun werk kunnen halen. Wie een loopbaan op dit terrein overweegt kan ook zien welke talenten hiervoor noodzakelijk zijn en welke karaktereigenschappen onmisbaar. Het werk wijst echter ook op de hobbels die ontwerpers op hun pad kunnen tegenkomen, hoe hard zij moeten werken en hoeveel doorzettingsvermogen nodig zal blijken te zijn. Eén onmisbare eigenschap van een goede ontwerper komt op bijna overal terug en dat is het vermogen om samen te kunnen werken. In het geval van Eric en Paulien is dat met elkaar, maar ook met tientallen andere betrokkenen: de opdrachtgevers, de onderaannemers, de toeleveringsbedrijven, de uitvoerders, en - last but not least – met hun eigen medewerkers. Deze website is daarom misschien vooral een bewijs van succesvol samenwerken. Dat een van de meest recente projecten van Studio Parade “Vrienden” is gedoopt is beslist geen toeval. In dit vernieuwende concept voor het ontwerpen en verkopen van interieurproducten is samenwerking en persoonlijk contact tot een kunst verheven.

Zelf maakte ik kennis met het werk van Studio Parade toen ik in 2007 de tentoonstelling van Lucio Fontana in het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch (nu Design Museum Den Bosch) bezocht. Het door hen hiervoor getekende ontwerp vond ik prachtig, origineel en dienend. Toen we in Museum Boijmans Van Beuningen in 2012 een ontwerper zochten voor de grote tentoonstelling Hand Made, hebben we om die reden contact gezocht. De samenwerking pakte uitstekend uit. Eric en Paulien begrepen wat we met onze tentoonstelling wilden bereiken en kwamen met een spannend concept voor de indeling van die meer dan 1000 vierkante meters grote zaal in Rotterdam. De weken waarin we samen hebben gewerkt om dit concept minutieus in te vullen en uit te werken waren een feest en het resultaat was groots. Ook de volgende keren dat we samenwerkten klikte het uitstekend. Zoiets is misschien deels toeval, het is natuurlijk vooral de kwaliteit van Studio Parade.


Paulien en Eric.jpg
 

Paulien Berendsen & Eric Sloot

Studio Parade is een multidisciplinair ontwerpbureau gevestigd te ‘s-Hertogenbosch,  werkzaam op het gebied van productontwerp en ruimtelijke vormgeving. Het werkterrein van Studio Parade strekt zich uit van interieurs en meubelen tot exposities, producten voor openbare ruimtes, grafische én vrije projecten. 

Studio Parade is opgericht in 1991 door Paulien Berendsen (1967) en Eric Sloot (1963), beiden afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven.